Tuesday 1 July 2014

kARi aYaM ( tuMiS daRAt )

Hari kedua berpuasa..tahun ni first time aku berpuasa stay berasing dari orang tua...walaupun dah 3 tahun kawin, tapi dalam tempoh 3 tahun tu aku stay ngan orang tua, kejap ngan mertua, kejap ngan mak sendiri...tapi tahun ni my family dah duduk menyewa means first time la aku berpuasa dengan my hubby & my daughter...

First day puasa aku g berbuka dekat rumah mertua, jadi tak la pening memikir nak masak apa..kelmarin second day berpuasa, kena la masak sendiri...buka peti sejuk, yang ada ayam & telur ikan...so aku decide nak masak kari ayam...tapi nak masak kari ayam yang lain darilain, so aku google untuk cari resepi....

Ada satu resepi tu sangat menarik untuk dicuba, sebab menggunakan kaedah tumis darat..selalunya orang masak kari, kena masak sampai pecah minyak baru masukkan santan, tapi yang ni lain sikit, bahan yang digunakan cam biasauntuk buat kari, tapi caranya lain...

Aku copy paste terus dari blog yang aku ambil resepi...


Bahan-bahan

- Ayam. Nak tukar kambing pun boleh je.
- 3 sudu besar kari ayam/daging BABAS.
-3 ulas bawang putih.
- 1 inci halia
-Rempah : kayu manis, buah pelaga, bunga cengkih
-Bawang besar medium sebiji
-Biji sawi 1 sudu kecil.
-Air, agak2 la nak buat kari byk mana nak pakai.
-Asam jawa (I use Adabi)
-Garam & bahan perasa
-Santan low fat 1 kotak.


Cara-cara

- Tumbuk bawang putih and halia sampai hancur.
-Mix rempah kari dgn air sikit utk dijadikan pes.
-Satukan ayam, bawang putih, halia, rempah (kayu manis, buah pelaga, bunga cengkih), pes kari and air dlm kuali. Masak sampai  ayam masak.
- Masukkan asam, garam and bahan perasa.
-Masukkan santan.


Tumis darat
-Potong nipis bawang besar
-Dalam kuali lain, tumis bawang besar dgn biji sawi.
-Siap tumis, tuang bahan yang telah ditumis ke dalam kari, then kacau.

dah siap....

tapi, 
kalau nak lagi best, tumis bawang, bawang putih, halia, rempah biji (campuran halba, biji sawi, jintan)with bunga cengkih, kulit kayu manis, bunga lawang & daun kari.

then masa kuah baru nak menggelegak, letak dlm 1 sudu besar sos tiram utk bagi kuah pekat & manis2 sikit..makan dengan pulut pun sodappp....


...***...

Aku dah try, sedap walaupun aku buat terlebih asam...hahaha...tapi makan nasi bertambah...makan pula kari ni dengan sambal belacan, takpun ikan masin...memang best...


...eAtiNg iS a necEsSity

bUt cOokiNg iS aN aRt..





No comments:

Post a Comment